צעדים ראשונים לפתיחת עסק

מה נדרש לפתיחת עסק?

שתי תעודות מזהות בתוקף (ת.ז, רישיון נהיגה, דרכון). אישור ניהול חשבון, כתובת מייל.

מה עושים בפועל?

ניגשים למע"מ לפתוח תיק (שמסווג לפטור/מורשה בהתאם למקצוע ולגובה ההכנסות). לאחר שנפתח תיק במע"מ יש לפנות למס הכנסה, בהודעה על פתיחת תיק יש למסור את הפרטים הבאים: שם מלא, מספר זהות, מהות העיסוק, כתובת העסק וכתובת פרטית, מספר הטלפון ותאריך הפתיחה.

את ההודעה על פתיחת העסק יש למלא על גבי טופס 5329. לאחר פתיחת התיק במס הכנסה ישלח אליך פנקס מקדמות שבאמצעותו עליך לדווח על מחזור העסקאות כל חודשיים (לבעלי מחזור גבוה כל חודש) ולשלם מס על פי האחוז שייקבע בפנקס. לבסוף יש להגיש לביטוח לאומי טופס דין וחשבון שנתי בו מצהירים על היותכם עצמאים ועל גובה השכר לפיו יחושבו המקדמות עבור ביטוח לאומי.

לאחר מכן שמקבלים ממע"מ את אישור העוסק וממס הכנסה אישור ניהול ספרים ופטור מניכוי מס במקור ניתן להתחיל לקבל כספים ותשלומים.

  • את הטפסים המוזכרים ניתן להוריד בלשונית הטפסים

ניהול ספרים:

חשוב לוודא כי לפני קבלת כספים יש ברשותכם את הטפסים הנדרשים: אישור עוסק ממע"מ, אישור ניהול ספרים, ופטור מניכוי מס במקור. בעת קבלת תקבול (תשלום על עבודה) יש להוציא קבלה/ חשבונית מס בהתאם לסוג העסק. יש לוודא שהמסמך כולל את שם העוסק, מספר העוסק וכתובת. תאריך, מספר קבלה, שם הלקוח, פירוט של העבודה סכום, אמצעי תשלום. כמו כן, חשוב מאוד לשמור על רצף מספרי הקבלות/חשבוניות המס.

דיווחים ומקדמות:

במידה ויש צורך בדיווח יש לדווח לרשויות על בסיס חודשי או דו חודשי. בדיווח למס הכנסה יש להזין את המחזור התקופתי ולשלם את הסכום בהתאם לאחוזי המקדמות שנקבעו. ניתן לשנות את גובה המקדמות או לבטלם במידת הצורך מול פקיד השומה. תשלום לביטוח לאומי רצוי לשלם אחד לחודש בהוראת קבע. תשלומי מע"מ יש לדווח בקיזוז דמי מע"מ תשומות (מע"מ של הוצאות) במידה וישנם.

איסוף מסמכים:

לאורך כל התקופה יש לאסוף ולשמור את כל ההכנסות וההוצאות. במועד הדיווח (לעוסק מורשה) ובדוח השנתי יש לכלול את ההכנסות וההוצאות. יש לקחת בחשבון גם הכנסות ממשכורת, שכירות, ורווח הון.