דוח הצהרת הון

הצהרת הון היא דיווח של תושב ישראל לרשות המיסים על הנכסים הנמצאים בבעלותו נכון לתאריך מסוים. הצהרת הון יש למלא רק לפי דרישה מפורשת של רשות המיסים, ובדרך כלל נדרשים להגישה מי שחייבים בהגשת דו"ח שנתי על הכנסות, כלומר עצמאים ובעלי חברות, וכן שכירים שהכנסתם עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות.
לאחר הגשת הצהרת הון אחת, יידרש הנישום (אדם שיש לו תיק במס הכנסה) להגיש אחת לכל כמה שנים הצהרה נוספת. הצהרת הון היא אחד הכלים העיקריים המשמשים לבדיקת הדיווחים של הנישום על הכנסותיו. הבדיקה נעשית בדרך של השוואה בין הצהרות הון שהוגשו לאורך מספר שנים. עיקרה: האם הונו של הנישום גדל בצורה סבירה, התואמת את הדיווחים שהגיש בדו"חות השנתיים למס הכנסה, או שיש פער בלתי סביר.
הצהרת הון היא חשובה בייחוד בפרספקטיבה לאורך שנים, לכן מומלץ לפנות לאיש מקצוע שיסייע בהכנתה ויוודא שכלל הדברים הנדרשים מדווחים וכן שאין פערים לא מוסברים בין הצהרות ההון.
המסמכים שעליהם מבוססת הצהרת ההון, הם בין היתר אישורים של העסק עצמו כמו אישורי יתרות, טופס פחת. וכן מסמכים שאינם קשורים לעסק, למשל: אישורי יתרות מבנקים וקופות גמל, תוכניות חיסכון ואחרים.

קישור להורדת הטופס: Service_Pages_Income_tax_itc1219.pdf